2012. április 30. 10:11

"Most hogy szűk körben vagyunk, remélem senkit sem botránkoztat meg, ha úgy fogalmazok: a pinot noir egy kényes kis ribanc..." - mondta K., majd összefoglalta mindazt, amit a törékeny királykisasszonyról tudni kell.

A hatásvadász felütés a diákokat kissé váratlanul érte, és egyesek zavartan nevetgéltek. Kevesen számítottak ugyanis arra, hogy a WSET-tananyag ennyire széles érzelmi spektrumot ölel fel.

A trágár kifejezések alkalmazása pedig korántsem szokatlan jelenség a borok vonatkozásában. Elég csak visszagondolni a nagy visszhangot kiváltó bírósági perre, melyben a Tokaj Kereskedőház Zrt. becsületsértési ügyben kívánt elégtételt venni azért, mert Új Péter újságíró, a vállalat termékeit nemes egyszerűséggel "szarnak" minősítette a Népszabadság hasábjain. A pereskedés végül az Európai Emberjogi Bíróságon ért véget, ahol is a bíróság az alperes javára döntött.

bitch wine.pngForrás: itt

A "szar bor" persze nem mindig szar: nemrég egy francia vendéglátóipari vállalkozó például azzal kívánta felhívni a figyelmet Languedoc tartomány boraira, hogy piacra dobott egy cuvée-t, melynek a "Vin de Merde" (értsd: szar bor) fantázianevet adta. Az Európában újszerű gerillamarketing fogás hamar meghozta az eredményét: a Vin de Merde-ből a forgalomba bocsátás első napjaiban mintegy ötezer palack fogyott el, a sajtó pedig több tucat cikkben hívta fel a figyelmet a jelenségre.

A névválasztás ebben az esetben csupán egy frappáns megoldás volt arra, hogy a névadó a fogyasztói közösséget szembeállítsa a languedoc-i borokkal kapcsolatos előítélettel, mely szerint Franciaország legnagyobb termővidékén a borok mérsékelt ára egyben a gyenge minőség egyik ismertető jele.

07RUDE_SPAN-articleLarge.jpgForrás: itt

Vannak azonban durvább esetek, amikor a provokatív névválasztás egy üres reklámfogás, melynek kizárólagos célja, hogy egy termelő az olcsó szegmensben hétköznapi asztali borainak megkülönböztetett figyelmet biztosítson. Az Egyesült Államokban számos példát láthattunk erre vonatkozóan az elmúlt években: egyes termelők az ádáz verseny hevében egymásra licitálva lovagolták meg a ribanc témát, mikor olyan borokat dobtak a piacra, mint a "Bitch", a "Sassy Bitch", a "Royal Bitch", a "Happy Bitch" vagy a "Sweet Bitch". 

A poszt-feminista ihletettségű névadók mellett jutott hely más trágár ötletgazdáknak is a palettán. Már egy ideje nagy népszerűségnek örvend például a "Fat Bastard" brand, mely egy dél-francia termelő ötlete nyomán született, és elsősorban az angolszász országokban lett sikeres.

logo_fat_bastard_color frame.jpg

Forrás: itt

Mindeközben Magyarországon a jelen állás szerint még nem durvult el a névadás-marketing. Az egri St. Andrea Pincészet ugyan megadta az alaphangot egy szelíd próbálkozással, mikor egyik házasítását 2004-ben az "A kutyafáját" néven dobta piacra, mégis joggal gondolhatjuk, hogy a hazai bortermelők nem kívánják kimeríteni a trágárkodás összes lehetőségét. Hogy hiányoznak-e a "bitch-ek" a hazai boros címkékről, azt mindenki döntse el maga, azonban egy biztos: a kreatív boros címkék piacot generálnak. Piacra pedig minden termelőnek szüksége van. 

Hozzászólás száma: 0
     

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrobor.blog.hu/api/trackback/id/tr614480433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
design: Deák Panka
 
programozás: Ridinger Tamás
süti beállítások módosítása